طراحی وآموزش سایت

سایت رسپانسیو

 

سایت رسپانسیو

تفاوت سایت رسپانسیو و نسخه موبایل

گشت و گذار در اینترنت بوسیله گوشی های همراه نیازمند دسترسی آسان به اطلاعات و سرعت بالای بارگذاری صفحات است. در روش Responsive design کاربران نیازی به Zoom کردن در بخش خاصی نداشته و محتوای مورد نظر خود را به راحتی در دسترس خواهند داشت. در طراحی سایت رسپانسیو Responsive ممکن است شما مجبور به حذف بخش هایی از سایت یا صفحات شوید. بطور مثال در حالتیکه کاربر گوشی همراه خود را بصورت عمودی در دست گرفته است بهتر است سایدبار سایت نشان داده نشود و فضای محدودی که در اختیار دارید را به محتوای اصلی اختصاص دهید. همچنین برای خوانایی بیشتر مطالب سایز متن کمی بزرگتر میشود.
با استفاده از Responsive design و بکارگیری صحیح دستورات CSS، شما بدون طراحی و ساخت یک نرم افزار جانبی برای سایت خود، تجربه ای مشابه یک نرم افزار موبایل را به کاربران خواهید داد. به شکلی که کاربران نیازی به اسکرول افقی و زوم کردن در بخش خاصی از صفحه را احساس نکنند.

 

سایت رسپانسیو

 

چگونه بفهمیم یک سایت رسپانسیو است؟

ابزارهای گوناگوی برای تست رسپانسیو بودن صفحات وجود دارد ولی ساده ترین راه برای تست واکنش گرا بودن یک سایت توسط دسکتاپ این است که مرورگر خود را ازحالت بزرگنمایی خارج کنید و با موس خود صفحه مرور گر را کوچک و بزرگ کنید، اگر بینید که سایز صفحه تغییر می کند اما نوشته ها و لینک ها همچنان خوانا هستند و نیازی به zoom in و یا zoom out و اسکرول افقی ندارید، پس شما با یک سایت رسپانسیو مواجه هستید. این کار را هم در صفحه اصلی و هم در صفحات داخلی تست کنید. البته از دیدگاه گوگل وبمستر، mobile-friendly بودن یک وبسایت، استانداردهای خاصی دارد که باید در طراحی قالب رعایت شوند.

سایت رسپانسیو

 

تاثیر ریسپانسیو بودن وب سایت در سئو

الگوریتم های گوگل

اولا گوگل به وب سایت های Responsive علاقه دارد؛ زیرا با توجه به الگوریتم های ارائه شده توسط گوگل و آپدیت های آن ، موضوعاتی مانند تجربه کاربر در استفاده از یک وب سایت ، مدت زمان سپری شده یک کاربر در آن و نیز Bounce rate آن از اهمیت روز افزونی برخوردار است ؛ و با توجه به این که حدود ۴۰ درصد از کاربران از تلفن های هوشمند و تبلت برای جست و جو در صفحات اینترنتی می پردازند ، اهمیت طراحی سایت رسپانسیو برای یک وب سایت مشهود است.

زمانی که یک کاربر با تلفن همراه خود عبارتی را جست و جو کند و بر روی وب سایت شما کلیک کند ، اگر وب سایت رسپانسیو نباشد و به تبع آن ، بازدید از آن برای کاربر سخت باشد بلافاصله بر روی دکمه ی بک کلیک خواهد کرد و تکرار این اتفاق باعث کاهش رتبه ی شما در نتایج جستجو می باشد.

سایت رسپانسیو

 

محتوای Duplicate

برخی از صاحبان وب سایت ها اقدام به طراحی وب سایت جداگانه ای برای مخاطبان موبایلی شان می کنند ، به طوری که همه ی مطالب وب سایت اصلی شان را در آن کپی می کنند. و تولید محتوای جدید نمی کنند.

این اقدام باعث می شود گوگل محتوای هردو وب سایت را Duplicate یا تکراری به حساب آورد.انگار که شما از مطالب کپی پیست شده استفاده کرده باشید ، و این باعث کاهش شدید رتبه ی شما در نتایج جستجو می شود.

سئو 

می توانید به جای داشتن دو وب سایت و صرف وقت و هزینه ی بسیار برای سئو کردن آن ، منطقی تر است که اقدام به ریسپانسیو کردن طراحی وب سایت خود کنید و فقط یک وب سایت را سئو کنید.

Good bye or Good buy?

زمانی که یک کاربر از وب سایت شما بازدید می کند می تواند با شما خداحافظی کند (Good bye) یا این که آن قدری که باید جذب وب سایت شما شده باشد تا از شما خرید کند (Good buy).

دقت کنید ، آن چه که در نهایت پس از سئوی سایت و بهینه سازی رتبه ی وب سایتتان در موتور های جست و جو و افزایش بازدیدتان اهمیت دارد ،این است که “خرید” نهایی صورت گیرد.وگرنه رتبه ی اول نتایج جست و جو بودن هم………

 

اشتباهات رایج در طراحی سایت رسپانسیو :

 

امروزه دیگر همه ما از اهمیت دستگاه های تلفن همراه در پیشرفت اهداف بازاریابی اینترنتی آگاهی داریم. با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه و به وجود آمدن تکنیکطراحی سایت رسپانسیو، اهمیت طراحی سایت پاسخگو به انواع دستگاه ها و طراحی بهینه برای آنها شدت یافته است. لذا طراحی صحیح رابط گرافیکی(ui) و در پایان ایجاد تجربه کاربری مناسب (ux) میتواند کیفیت وب سایت شما را افزایش دهد و در نهایت به نرخ تبدیل بالای بازدیدکننده به مشتری بیانجامد.
امروزه بسیاری از طراحان سایت از متد طراحی ریسپانسیو جهت طراحی سایت پروژه های مشتری خود استفاده میکنند که بعضاً دارای اشکالاتی هستند. ما در ادامه به برخی اشتباهاتی که این مشکلات را خلق میکنند خواهیم پرداخت تا با طراحی سایت حرفه ای بتوانید رابط کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان موبایلی خود ایجاد کنید.

 

متن های طولانی در موبایل سخت خوانده میشود:

متن های یک وب سایت می بایست کوتاه باشد مخصوصاً برای کاربران موبایل، چراکه این دستگاه ها دارای صفحه نمایش کوچکی هستند و خواندن متن ها و عناوین طولانی میتواند برای کاربر مشکل باشد و تعداد لمس  او را افزایش دهد. استفاده از فونت ریز و نامناسب نیز میتواند مشکلاتی برای خواندن کاربران موبایل ایجاد نماید.
متون طولانی خود را به یکباره به کاربر نمایش ندهید و از دکمه های ادامه مطلب و یا اطلاعات بیشتر جهت ادامه استفاده نمایید. با استفاده از css در طراحی سایتریسپانسیو سایز فونت متون و عناوین را در سایزهای مختلف بهینه نمایید تا کاربر مرور چشمی بهتری در دستگاه موبایل خود داشته باشد. دکمه های ادامه مطلب را رنگی با نوشته درشت و چشمگیر طراحی کنید.

شماره تلفن ها را برای تماس موبایل فعال کنید:

بعضی وب سایت ها در بالای وب سایت خود، شماره تماس خود را درج میکنند. این شماره گاهاً یک تصویر و یا یک نوشته است. در نسخه موبایل وب سایت شما ضرورت ایجاد دکمه تعاملی تماس با دستگاه موبایل کاربر اهمیت پیدا میکند. استفاده از لینک تماس تلفن در این شماره تلفن ها میتواند به تماس راحت تر کاربر با شما کمک نماید. و کاربر با لمس این شماره اقدام به شماره گیری خواهد کرد.

نکاتی کوچک اما مؤثر :

ایجاد جذابیت برای کاربران موبایل توسط نمایش دکمه های بزرگ و لینک های جذاب باعث میشود کاربران از وب سایت شما بیشتر استفاده کنند. از دکمه های واضح و جذاب جهت تشویق کاربران برای عضویت در خبرنامه و یا تکمیل یک فرم استفاده نمایید. نوشته روی دکمه ها را نیز با استفاده از css درشت نمایید تا برای کاربران خوانا باشد.


مطالب مرتبط با سایت رسپانسیو:
ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش